Wat is SEO en hoe werkt het?

Internetgebruikers zoeken informatie steeds vaker via zoekmachines en ook aankopen doen we vaker online. Het internet telt in Nederland meer dan 1,9 miljoen websites. Wilt u dat de website van uw onderneming tussen al deze websites wordt gevonden, dan is aandacht besteden aan de organische vindbaarheid van uw website of webwinkel (SEO) belangrijker dan ooit. In dit artikel leggen we u uit hoe dit werkt en hoe u als starter een concreet SEO-plan voor uw onderneming maakt.

Wat is SEO?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. Onder deze term vallen alle processen die de organische vindbaarheid van uw website in zoekmachines vergroten. Het gaat dan onder meer over het verbeteren van zaken als de structuur, de techniek en het design van uw website. Daarnaast speelt het schrijven van actuele, relevante en waardevolle content voor uw doelgroep een belangrijke rol bij SEO. Van de Nederlandse ondernemers die SEO inzet voor zijn onderneming, doet 80% dit voornamelijk zelf. En 75% van de ondernemers uit Nederland is tevreden of zelfs zeer tevreden over de vindbaarheid van zijn website (SIDN, 2022). Het verbeteren van uw website heeft als belangrijkste doel om de voor u relevante doelgroep zo snel en goed mogelijk te voorzien van de informatie die zij zoekt. Door uw pagina’s zo hoog mogelijk te laten terugkomen in de resultaten van een zoekmachine, kunt u ervoor zorgen dat uw doelgroep sneller op uw website terechtkomt. Daarbij is het belangrijk om te weten dat SEO een continu proces is. Daardoor ziet u vrijwel nooit al binnen enkele dagen resultaten. Wilt u op de lange termijn resultaten zien, blijf dan continu aandacht besteden aan SEO.

Zo werkt SEO

In Nederland gebruikt zo’n 93% van de internetgebruikers de Google-zoekmachine via Google.nl (Statcounter, 2022). Alternatieven voor deze zoekmachines zijn onder meer Microsoft Bing, Yahoo, DuckDuckGo en Ecosia. Internetgebruikers zoeken via zoekmachines naar het beste en meest passende antwoord op hun vraag. Volgens Google spelen meer dan 200 factoren een rol bij de positie van uw website in de organische zoekresultaten. Deze SEO-factoren zijn grofweg onder te verdelen in drie pijlers:

  1. De techniek van uw website, zoals de hosting, domeinnaam en websitestructuur.
  2. De content op uw website, zoals webteksten, afbeeldingen en video’s.
  3. De autoriteit van uw website, waaronder het aantal websites die naar uw website linken.

Andere voorbeelden van SEO-factoren zijn de laadtijd van een webpagina, het gebruik van titels en tussenkoppen en de kwaliteit van uw content. Zo biedt een website met een laadtijd van twee seconden of minder een fijne ervaring voor uw websitebezoekers. Daardoor waardeert Google uw website hoger dan websites die langzamer dan twee seconden laden. Het gebruik van subkoppen en het hanteren van een duidelijke webstructuur, zorgt ervoor dat Google uw content beter ‘begrijpt’. Als Google goed weet waar uw webpagina’s over gaan, vergroot u de kans dat Google uw webste toont, bezoekers u vinden en u meer potentiële klanten bereikt.

Een concreet SEO-plan

De mate waarin een individuele SEO-factor invloed heeft op de positie van uw website in online zoekresultaten verschilt per website. Daar komt bij dat het speelveld aan factoren en de invloed ervan op uw organische vindbaarheid voortdurend in beweging is. Deze veranderingen zorgen ervoor dat SEO een continu proces is. Een proces met steeds nieuwe kansen en uitdagingen. Voordat u aan de slag gaat met SEO, is het daarom belangrijk om eerst een concreet SEO-plan met realistische doelstellingen op te stellen. In dit plan formuleert u kleine stappen die u steeds dichter bij uw doelen brengen. Een helder plan bespaart u later in het proces tijd en zorgt ervoor dat u uw inspanningen afstemt op uw strategische keuzes.

Het SEO-plan bestaat grofweg uit een aantal fasen. De volgorde van de fasen in het SEO-plan is afhankelijk van de gekozen strategie en kan daardoor wijzigen:

  1. In de eerste fase doet u vooronderzoek en voert u een gedegen zoekwoordenonderzoek
  2. Heeft u nog geen domeinnaam geregistreerd voor uw website of webwinkel? Dan vormt dit de belangrijke tweede fase
  3. De derde fase is het regelen van snelle, veilige hosting van uw website en het beveiligen van uw website met een SSL-certificaat
  4. In de vierde fase neemt u de structuur en het design van uw website onder de loep. Ook het continu optimaliseren van uw webcontent en het inzetten van handige SEO-tools zijn onderdeel van uw SEO-plan.

IJsselStudio helpt u graag met deze stappen.

Chat openen
1
IJsselChat
Hallo,

Waarmee kan ik je helpen?

Edwin