Uit een eigen website kunt u als startende ondernemer of zzp’er veel halen. Zeker als u slim investeert in online promotie. Denk aan de inzet van social media kanalen of e-mailnieuwsbrieven, om meer betrokkenheid en bekendheid te creëren. Ook zoekmachineoptimalisatie (SEO) en adverteren in zoekmachines (SEA) kan veel opleveren. Brandende vragen zijn natuurlijk: hoeveel kost online promotie en wat levert het u concreet op? En wat werkt en wat juist niet? In dit artikel leest u wat de meest succesvolle zzp’ers doen aan promotie en geven we u vier tips om te investeren in online promotie.
Zoekmachine optimalisatie
Veel startende ondernemers en zzp’ers leggen hun focus op SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over het optimaliseren van een website om de vindbaarheid van de website in zoekmachines, zoals Google, te verbeteren. Actief bezig zijn met de optimalisatie van uw content en ervoor zorgen dat u relevante zoekwoorden gebruikt, zorgt er onder andere voor dat uw website stijgt in de organische Google-zoekresultaten. Zo komen meer relevante bezoekers op uw website terecht. Van de meest succesvolle zzp’ers in Nederland investeert bijna de helft (43%) in SEO en SEA, waarvan de meesten betaald (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.282). Ondernemer Adri de Rijke van mijnsollicitatiebrief.nl begon na de lancering van zijn website direct met adverteren op Google. “Google levert mij veel leads op met relatief weinig inspanning”, geeft hij aan (bron: .nl in the spotlight 2021, SIDN).
Zichtbaar zijn en je bereik vergroten
De inzet van social media, zoals LinkedIn, Facebook en Instagram wordt voor zzp’ers en ondernemers steeds belangrijker. Aan de ene kant omdat u via social media een hoger bereik creëert en de interactie met uw doelgroep vergroot. Aan de andere kant omdat de concurrentie ook te vinden is op social media, waardoor u eigenlijk niet meer kunt achterblijven. 69% van de succesvolle Nederlandse zzp’ers zet social media in als promotiemiddel (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.282). Social media kanalen lenen zich goed om een boodschap of inspiratie te delen met een breed publiek of om in contact te komen met uw klanten. Welke kanalen voor uw onderneming relevant zijn, hangt af van uw doelgroep en waar deze zich bevindt.
Creëer creatieve content
Een manier om uw doelgroep te inspireren of hun aandacht te trekken, is het creëren van creatieve en vernieuwende content. Een bericht op Facebook of LinkedIn trekt nog beter de aandacht, wanneer u deze combineert met een kwalitatief goede en krachtige promotievideo. Wilt u nog een stap verder gaan en video’s regelmatig inzetten? Dan is zakelijk vloggen misschien iets voor u. Een vlog is puur, persoonlijk en laagdrempelig. Denk bijvoorbeeld aan vlogs waarin u de doelgroep een kijkje achter de schermen gunt of een vlog waarin u uw werkwijze uitlegt. Gaat u aan de slag met vlogs? Dan is het verstandig om een professional te vragen om advies en een goede camera te gebruiken. Zo creëert u kwalitatief goed beeldmateriaal, die u vervolgens gemakkelijk online deelt.
E-mailmarketing
Bij e-mailmarketing gebruikt u e-mails om uw diensten en/of producten te promoten. Het is een relatief makkelijke en goedkope manier om uw doelgroep te bereiken, relaties te onderhouden en producten of diensten onder de aandacht te brengen. Daarnaast is het voordeel van e-mailmarketing, dat u de resultaten goed kunt meten en leert wat wel en niet werkt bij uw doelgroep. Tools als Mailchimp lenen zich goed om visueel aantrekkelijke nieuwsbrieven op te maken en te verzenden. In een nieuwsbrief linkt u gemakkelijk naar artikelen of pagina’s op uw website, waardoor u het verkeer naar uw website vergroot. Na de verzending van een nieuwsbrief, ziet u onder andere hoeveel mensen uw nieuwsbrief openden en op welke links ze hebben geklikt. 36% van de succesvolle zzp’ers in Nederland zetten e-mailnieuwsbrieven in om hun diensten of producten te promoten (bron: SIDN/GfK 2020, n=1.282).