Domineer de zoekresultaten in Google

Wij kennen het geheim van Google. Deze reclameslogan knalde laatst door de speakers van mijn autoradio. Is vindbaarheid in Google dan een geheim? Niet echt. Het is vooral een technisch verhaal. Google is een zoekrobot. Dus een machine. Google indexeert webpagina’s aan de hand van meta elementen en de content/inhoud van de pagina. Dat klinkt niet echt sexy, maar dat is het ook niet. Eigenlijk is het vrij simpel. Het kost wel wat tijd om dit goed te doen en het is ook een vrij lange weg om goede resultaten te krijgen. Iedereen kan een tekst schrijven voor een website pagina. Het belangrijkste is dat je de spelregels kent en dan gaat het goed komen. Even nog iets algemeens. Heb je veel concurrentie dan is het een heel stuk moeilijker om hoog in de zoekmachines te komen dan als de concurrentie lager is. Als je producten verkoopt die iedereen verkoopt, is het zelfs vaak onbegonnen werk. Je kunt dan beter gaan adverteren in de zoekmachines of op social media. Hoe unieker je bedrijf is hoe gemakkelijker het is om goede resultaten te bereiken. Maar laten we beginnen met de basis.

Wat zijn Meta elementen?

Meta elementen zijn toevoegingen aan de inhoud van een pagina en die staan in de header. De header is een stukje code dat een normale bezoeker van een webpagina niet kan zien. Dus het is een beetje verborgen. Een zoekmachine lees de meta elementen uit en weet daardoor waar de webpagina over gaat. Voorbeelden van meta elementen zijn de meta titel, meta omschrijving of een meta element die de zoekmachines vertelt in welke taal de website is geschreven. Vaak wordt vergeten de meta elementen in te vullen en mede daardoor kan je webpagina slecht vindbaar zijn. De meta elementen tekst en meta omschrijving worden ook weergegeven in de zoekresultaten in de zoekmachines. Dit is de tekst die mensen zien als ze Googelen.

Hoe zit het met de inhoud van de pagina?

Ook de tekst van je webpagina heeft een structuur. Het heeft een hoofdtitel. De tekst in de pagina wordt afgewisseld met tekst en tussenkopjes. Een hoofdtitel geven we aan met H1 en een tussenkopje met H2. Ook deze aanduiding is niet te zien voor de bezoeker, maar staat in de bron van de pagina. Dit heeft overigens niets te maken met Google, maar dit zijn standaarden waar Google of een zoekmachine als Bing gebruik van maken. Het maakt ook niet veel uit of we het hebben over een webshop, blog of webpagina. Deze structuur geldt voor alle soorten internetpagina’s. Als je vindbaarheid slecht is, moet je hiermee aan de gang. De algemene naam die hiervoor gebruikt wordt is Seo. Deze staat voor je webpagina optimaal geschikt maken voor zoekmachines en dit komt neer op de zoekmachines te vertellen waar de pagina over gaat.

Hoe schrijf je slechte webteksten?

Je bent lekker bezig geweest en je hebt prachtige teksten geschreven voor je website. Je wilt je klanten verleiden met je teksten en mooie afbeeldingen. Creatieve omschrijvingen en prachtige woordspelingen. Korte teksten en veel mooi beeldmateriaal. Je hebt er tijd ingestoken, maar je bent nog steeds slecht of helemaal niet vindbaar. Dit is helaas de praktijk die ik dagelijks meemaak. Het komt er altijd op neer dat de basis niet goed is. Wat ik ook al vertelde in het begin van dit artikel, Google is een machine/robot en heeft niet zoveel met creatieve teksten. Hij wil gewoon duidelijkheid. Je vertelt Google een wazig verhaal en daar kan Google niets mee. Maak het duidelijker zodat hij en de bezoekers het ook begrijpen. Google heeft ook weinig aan mooie foto’s als het gaat om vindbaarheid. Foto’s kan hij gewoon niet lezen. Het is decoratie. Hij wil gewoon tekst. Duidelijke teksten van ongeveer 300 woorden per onderwerp. Dit is ook wat je bezoek verwacht.

Betere teksten maken?

Laten we als voorbeeld een zzp’er nemen die schildercursussen geeft. Er worden cursussen voor kinderen en volwassenen gegeven. Dus in dit geval zijn het twee pagina’s. Eén voor schildercursussen voor kinderen en één voor schildercursussen voor volwassenen. Dit noemen we de sleutelwoorden. Dus elke pagina heeft een uniek sleutelwoord. We houden in dit voorbeeld het even bij Schildercursus kinderen

———–

De website zal dan als menu hebben:

Home – Schildercursus kinderen – Schildercursus volwassenen – Over Ons – Contact.

———-

Home, Over ons en Contact zijn standaard pagina’s die we altijd nodig hebben.

De hoofdtitel van de pagina Schildercursus kinderen is dus Schildercursus kinderen. Eventueel kun je de plaats toevoegen waar de cursus wordt gegeven. De schildercursus wordt gegeven in Deventer. De uiteindelijke H1 titel wordt dan ook: Schildercursus kinderen in Deventer.

We beginnen altijd met het sleutelwoord in de titel. Daarmee geven we deze woorden extra gewicht. Schilderen in Deventer voor kinderen is een mindere titel. Dit is omdat het met schilderen begint en dat is te algemeen. Je wilt immers schildercursussen verkopen en in dit geval voor kinderen. Door Schildercursus kinderen in Deventer als titel te gebruiken leg je het gewicht op Schildercursus kinderen. Hiermee zeg je alles en iedereen zal dit ook begrijpen. Onder de titel komt de intro tekst. Ook hierbij is het verstandig om te beginnen met het sleutelwoord. (Extra gewicht)

—————

<h1>Schildercursus kinderen in Deventer

Schildercursus voor kinderen wordt gegeven op onze locatie in het centrum van Deventer. Onze Schilderscursus kinderen is bedoeld voor kinderen van 6 tot 12 jaar. In ons …

<h2> Schildercursus kinderen materialen

Materialen die we gebruiken voor de Schildercursus kinderen zijn inbegrepen en …

<h2> Schildercursus kinderen aanmelden

Aanmelden voor de Schildercursus kinderen kunt u doen …

—————-

Uiteindelijk moet de totale tekst ongeveer 300 woorden zijn. Aan dit voorbeeld kunt u zien dat we met kopjes met de sleutelwoorden beginnen. Hiermee maken we de tekst sterker voor de zoekmachines.

De Meta elementen

De meta elementen zullen er zo uitzien voor deze pagina. In de omschrijving staat ook de actie die we willen meegeven, zodat er sneller op geklikt wordt. Voor de meta titel wordt een lengte aangeraden van 50-66 karakters en voor de omschrijving 50-160 karakters.

Meta title: Schildercursus kinderen in Deventer | Atelier vlinder

Meta description: Schildercursus kinderen in Deventer wordt op woensdagmiddag gegeven aan kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Een proefles is gratis en vrijblijvend.

Permalinks

De permalink is het adres van de website (domeinnaam) aangevuld met de pagina. In ons voorbeeld zou hij er zo uitzien: https://www.ateliervlinder.nl/schildercursus-kinderen. Het sleutelwoord komt dus terug in de permalink. Als laatste moet de website nog aangemeld worden bij de zoekmachines. Google op aanmelden website Google. Vergeet niet ook je website aan te melden bij de zoekmachine Bing van Microsoft.

Linkbuilding

Linkbuilding is niets anders dan links op andere websites die linken naar je pagina. Dit vergroot de vindbaarheid. Hoe bekender de website is die linkt naar jouw website, hoe meer resultaat. In geval van onze schildercursussen voor kinderen is het verstandig om een persbericht te sturen naar de lokale media als de cursussen weer beginnen. Dit zal zeker invloed hebben, maar maak het de lokale media wel gemakkelijk door een kant en klaar artikel te sturen met een afbeelding die ze kunnen gebruiken. Zorg dat de afbeelding rechtenvrij is, dat de tekst uniek is en voldoet aan de bovenstaande voorwaarden.

Download basis word document

Om het nog gemakkelijker te maken, kunt u ons basis word document gebruiken. Is het allemaal teveel werk, dan kunt u overwegen om het aan ons uit te besteden of een cursus te volgen. Wij helpen u graag verder om uw internetverhaal tot een succes te maken.

Chat openen
1
IJsselChat
Hallo,

Waarmee kan ik je helpen?

Edwin